گازهای بی اثر (Inert Gas-IG) ، گازهایی پاک، طبیعی، غیر سمی، غیر خورنده ، عایق در برابر جریان الکتریسیته و غیر مخرب برای سلامتی انسان هستند که به عنوان عوامل اطفاء حریق در آتش نشانی از آنها استفاده می گردد.
سیستم های اطفاء حریق IG شرکت بتاتی (Bettati)، راه حلی بسیار مناسب برای حفاظت فضاهای بسته در برابر آتش سوزی هستند. از جمله : دفاتر اداری ، موزه ها و نگارخانه ها ، کتابخانه ها، اتاقهای کنترل ، اتاقهای سرور ، تشکیلات کامپیوتری و پردازش داده ها ، نیروگاه ها، معادن و غیره.

طراحی در این سیستم جایگاه به مراتب پر اهمیت تری نسبت به دیگر سیستم های دیگر دارد زیرا این سیستم فشار کاری 250 تا 300 بار را دارد و در صورت طراحی غیر مهندسی میتواند آسیب جدی به تجهیزات و پرسنل وارد کند.

گاز سیستم های IG به دلیل فراوانی در طبیعت بسیار ارزان میباشد ولی چون فشار کاری این سیستم بالا میباشد باید از لوله کشی استیل و تجهیزاتی استفاده شود که فشار تست تحمل آن حداقل 400 بار باشد که هزینه این سیستم را نزدیک به سیستم Fm200 میکند زیرا در سیستم FM200 گاز گران میباشد ولی با توجه به فشار کاری Fm200 که 25 تا 42 بار میباشد از تجهیزات به نسبت ارزان تری استفاده میشود و برای لوله کشی از لوله مانیسمان میتوان استفاده کرد.

پس حتما برای انتخاب سیستم IG با کارشناسان شرکت کارا ارتباطات هوشمند مشورت کنید.

نیتروژن گاز خنثی ، بدون رنگ و بدون بو است که 78.1 درصد هوا را تشکیل می دهد. دانسیته آن نسبت به هوا 0.967:1 است. این گاز به صورت فشرده در سیلندرهای فولادی فشار بالا ذخیره می شود و ماکزیمم فشار کاری آن 300 بار است. مکانیسم اطفاء این گاز کاهش اکسیژن می باشد بنابراین در صورت عدم طراحی صحیح و استفاده از غلظت های بالا ایجاد خفگی می کند.

آرگون یک گاز خنثی است که از هوا به دست می آید. 0.93 درصد هوا را تشکیل می دهد و دانسیته آن نسبت به هوا 1.38:1 است. این گاز به صورت فشرده در سیلندرهای فولادی فشار قوی ذخیره می شود. در بعضی موارد آرگون نسبت به نیتروژن ارجهیت دارد به عنوان مثال اطفای حریق فلزات. مکانیسم اطفاء این گاز کاهش اکسیژن می باشد بنابراین در صورت عدم طراحی صحیح و استفاده از غلظت های بالا ایجاد خفگی می کند.

IG55 ( آرگونایت ): ترکیب مساوی از آرگون و نیتروژن می باشد. بدون رنگ و بدون بو بو ده و دانسیته آن بیشتر از هوا می باشد. این گاز بیشتر برای اطفاء تجهیزات الکتریکال، مایعات قابل اشتعال، آرشیو ها و گالری های هنری استفاه می گردد.

 

IG55 یک گاز بی اثر است. شامل ترکیبی از 50% آرگون و 50% نیتروژن که هر دو از گازهای جوی می باشند. سیستم IG55 با پتانسیل تخریب لایه اوزون صفر، پتانسیل گرمایش جهانی صفر و طول عمر جوی صفر، بهتریناستانداردهای زیست محیطی را دارا می باشد. بنابراین این سیستم اطفای حریق، راه حلی است برای شرکت هایی که سیاست های آگاهانه سازگار با محیط زیست را اتخاذ می کنند.

سیستم های اطفای حریقIG55 برای محافظت از اتاقهای کامپیوتری و مخابراتی، دارایی های با ارزش، مصنوعات گرانبها و اتاقهای بایگانی ایده آل می باشند. IG55 در سیلندرهای گاز فشرده می شود و کاملا خشک است. زمانی که تخلیه می شود بدون تراکم بوده و باعث صدمه دیدن تجهیزات حساس و بحرانی نمی شود. سیستم هایIG55، با 200 و 300 با فشار می تواند به صورت اتوماتیک و یا دستی تخلیه شوند. این گاز از طریق شبکه لوله کشی شده در محیط حفاظت شده و از طریق نازلهای ویژه، تخلیه و پخش می شود.

سیستمIG55 از طریق کاهش اکسیژن محیط آتش را خاموش می کند. به منظور خاموش کردن آتش، سطح اکسیژن باید به 14 درصد یا کمتر کاهش یابد. یک سیستم نرمال بسته به نوع منطقه خطر، طوری طراحی می شود که که اکسیژن را بین 13.8 تا 12% کاهش دهد.

سیستمIG55 برای محیط های زیر مناسب می باشد:

تجهیزات الکترونیکی و پردازش اطلاعات

عملیات کامپیوتری

تاسیسات مخابراتی

اتاق های تابلو برق (Switchgear Rooms)

اتاق های کنترل

موزه ها و بایگانی ها

محیط های کنترل سیگنال

شامل 52% نیتروژن ، 40% آرگون و 8% دی اکسید کربن است. مزیت این ترکیب وجودCO2 در آن است زیرا به هنگام کاهش اکسیژن باعث تندی تنفس شده و فرد حاضر در محل دچار کم بو د اکسیژن نمی شود. اینرژن گرانتر از IG01 و IG100 است بنابراین در جاهایی که نیاز به حفاظت بالا یی دارد استفاده می شود.