(هر گردی گردو نیست) !

با توجه به افزایش قیمتها و همچنین مقررات جدید واردات و با توجه به یونیک بودن سیستم اطفاء حریق FM200 در کشور عزیزمان ایران ؛ محصولات بی کیفیت و بدون نشانه و تقلبی در بازار بسیار زیاد شده و متاسفانه دیده شده این محصولات در مراکز حساس و دیتاسنترهای بزرگ کشور یا مراکز اسناد در حال استفاده هستند.

حال بررسی میکنیم که چگونه یک سیستم اطفاء حریق (FM200(Hfc227ea اصلی را از نمونه مشابه تقلبی آن تشخیص دهیم.

به یاد داشته باشیم که هیچ ارزانی بی علت نیست وهیچ گرانی بی حکمت نیست !

با توجه به نوسانات اخیر بازار قیمت سیستم اطفاء حریق FM200 در سال 1398 نسبت به سال 1396 افزایش حدود 3 برابری در صورت وارداتی و اورجینال بودن را داشته است .

در ایران شرکت‌های باسابقه و بزرگی وجود دارند که برندهای مختلفی را با کیفیت و استاندارد های متفاوت از قبیل FMو ULو VDS و حتی CE اروپا ارائه می‌دهند _که امروزه با توجه به شرایط هزینه های واردات و زمان تحویل و قیمت این محصولات به صورت چشمگیری بالا رفته است.

سیلندر FM200 :

مشخصاتی که هنگام خرید سیلندر FM200باید به آن توجه کرد چیست؟

1- رنگ سیلندر :سیلندرهای FM200 در صورتی که از آسیا یا آمریکا یا توسط این کشورها ساخته شده باشند به رنگ قرمز آتش نشانیRAL3000 می باشند که کد رنگ مختص به خود را دارند این رنگ قرمز به صورت قرمز روشن می باشد و رنگ قرمز تیره یا غیره شفاف استاندارد نیست.

2- سیلندر های اروپایی به صورت 2 رنگ سبز و قرمز به صورت استاندارد می باشند که کد رنگ خاصی را دارند- سبز بدنه بالا و قرمز پایین سیلندر به درصد ۲۰ درصد سبز است و ۸۰ درصد قرمز ( رنگ سبز روشن و قرمز آتش نشانی) رنگها به صورت کوره ای و با بافت منظم میباشد .

3- در نظر داشته باشید که رنگ مشکی و طوسی یا طوسی و قرمز تنها برای سیستم co2 میباشد همچنین رنگهای سبز تیره و مشکی یک دست یا قهوه ای یک دست یا سفید جهت سیلندرهای ازت و اکسیژن به کار میرود. در عکس زیر یک نمونه رنگ اصلی سیلندر fm200 اروپایی قابل مشاهده است .

4- مشخصات سیلندر: مشخصاتی که به صورت حک شده روی بدنه سیلندرfm200 قابل مشاهده است قسمت بالا :1- سال ساخت 2-فشار تست3- آلیاژ آن 4-مهر شرکت سازنده 5- سال شارژ 6-ضخامت بدنه 7-دمای تحمل 8- وزن سیلندر-و برند (oem)9- - استاندارد سیلندر. در سیلندرهای جوشی روی پایه پایین آن حک شده می باشد.( در نظر داشته باشید بدون این حک سیستم استاندارد مبدا خروجی از کشور سازنده و مبدا ورودی استاندارد گمرک اجازه ترخیص را صادر نمی‌کند ( به صورت لیبل مورد قبول نیست) ( حتماً در زمان خرید تست ریپورت شرکت سازنده اخذ گردد.) در ضمن تاریخ سیلندر مهم است چون حداقل ۵ سال یکبار باید تست هیدرواستاتیک شوند. در عکسهای زیر 2 نمونه سیلندر اروپایی با مشخصات کامل و مهر کمپانی سازنده CMV ایتالیا قابل مشاهده است.

5- Deep tube ( میلاب) – لوله ای است از جنس استیل و فولاد آبکاری شده که از انتهای شیر FM200 تا نرسیده به انتهای سیلندر تقریبا" ۹۰ درصد طول سیلندر امتداد یافته که وظیفه کشیدن گاز را از سیلندر به داخل شیر را عهده دار می باشد.

نکته مهم: هر سیستمیDeep tube مخصوص خود را دارد چنانچه دیده شده در سیلندرهای تقلبی این لوله به صورت لوله آب یا پلیکا یا با قطر خیلی پایین استفاده شده که یا در هنگام تخلیه می شکند یا آنقدر قطر آن کم است که سیلندر ظرف ۱۰ ثانیه تخلیه نمیشود یا گاز به صورت کامل به داخل شیر کشیده نمی‌شود و در نتیجه عملیات اطفاء حریق ناقص انجام می شود.

این لوله با لبه برگردان داخل شیر رزوه شده و جنس آلیاژ آن که استیل با فولاد روکش شده ضدزنگ است باعث عدم خوردگی و تحمل فشار مناسب می باشد.

که یکی از مهم ترین ارکان سیلندر می باشد که نقشمهمی در اطفاء FM200 بازی می کند.

عکس زیر یک میلاب یا دیپ تیوب یا sipon tube فلزی یک مخزن فولادی در سایز کوچک را نشان میدهد.

6- رزوه سیلندر جهت اتصال شیر.

توجه داشته باشید این رزوه ها یا به صورت داخل دنده یا به صورت بیرون دنده میباشد چنانچه بعد از اتصال شیررزوه قابل مشاهده باشد یعنی اینکه این شیر به این سیلندر تعلق نداشته و دوباره روی آن دستکاری غیر مهندسی صورت گرفته است شیر FM200 یا داخل رزوه می‌رود یا به بیرون آن پیج می‌شود.

چنانچه مشاهده می‌شود در برخی نمونه های تقلبی از سیلندر Co2در سایز ۶۸ لیتری که رزوه سایز کوچک 4/3 دارد را با برش به رزوه 2 اینچ تبدیل و با بتونه رنگ آن جوش مخفی را پوشش داده و مخفی کرده اند که بسیار خطرناک است .در نظر داشته باشید سیلندر Co2جهت سیستم کربن دی‌اکسید ساخته شده و استفاده از آن جهت سیستم FM200 غیر اصولی و ناکارآمد می‌باشد. چرا که زمان تخلیه این سیستم بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه سیستم به طراحی می باشد و ما در سیستم اطفاء حریق FM200، زمان تخلیه زیر 10 ثانیه را نیاز داریم .

در عکسهای زیر دو نمونه رزوه دستکاری شده و غیر اصولی را مشاهده میکنید این 2 عکس مربوط به سیلندر co2 میباشد که با برش و رزوه کاری تبدیل به fm200 شده و عکس اول شیر با چسب مزدا به داخل سیلندر و رزوه متصل شده که کاملا غیر اصولی است . در عکس دوم مشاهده میکنید که سیلندر از رزوه بیرونی در داخل دوباره تراشیده شده و رزوه از داخل شده و شیر درون آن قرار گرفته در این حالت رزوه شیر نازک شده و در هنگام تخلیه احتمال شکستن رزوه وجود دارد و بسایر خطرناک است . شیر عکس اول از نمونه شیرهای چینی و در عکس دوم شیر روتارکس لوکزامبورگ میباشد.

نازل پاشش ۱۸۰ درجه یا ۳۶۰ درجه:

معمولاً جنس این نازل ها از کربن استیل یا آهن با روکش استیل یا در بعضی سیستم ها برنج آبکاری شده می باشد. نکته اساسی در نازل اطفاء حریق این است که هر شرکت بر اساس استانداردی که اخذ می‌کند سوراخ نازل ها را به ترتیب روی بدنه می‌زند و اینکه عده ای فرض می‌کنند که نازل ها با یکدیگر یکدیگر تفاوتی نداشته و بعضا" کپی برداری از نازلهای یکدیگر به صورت تراش غیرتخصصی در تراشکاری می‌شود ولی مهم‌ترین جزء سیستم اطفاء حریق FM200 نازل پاشش آن است چرا که بر اساس نرم افزار یک پلیپ فلزی شبیه به سکه داخل آن قرار گرفته و بر اساس خروجی طراحی نرم افزار VDSیاHughes دریل می‌شود و فنر مخصوص پشت آن داخل ناظر قرار می‌گیرد. در صورتیکه از پلیپ سوراخکاری شده طبق نرم افزار استفاده نشود گاز به صورت یکجا به هدر رفته و یا به صورت مایع با فشار پایین تخلیه ناقص می‌شود.

اکر همین نازل اشتباه طراحی شود می تواند over presure یا فشار مثبت مضاعف در محیط های کوچکی مثل سقف و کف کاذب ایجاد و کل سقف یا کف را به هم ریخته و تایل ها را بشکند یا باعث سقوط آنها شود، پس تعداد سوراخ هر نازل بر اساسStandard Library هر شرکت متفاوت بوده و اصلا" با تعداد بیشتر یا کمتر آن نمیتوان زمان تخلیه را مدیریت کرد همه چیز به طراحی کمپانی سازنده و استاندارد آن دارد.

در عکس روبرو نمونه و استایل چند نازل اورجینال را مشاهده میفرمایید .

براکت سیستم اطفاء حریق FM200(Hfc 227 ea):

این نگهدارنده نقش بسزایی در کنترل فشار و حرکت سیلندر زمان تخلیه دارد فرض کنید 25 بار یا 42 بار یا 70 بار فشار داخل سیلندر است،تصور آن بسیار راحت است ولی تنها 10 بار فشار کافی است تا یک سیلندر 120 لیتری با وزنی حدود 100 کیلوگرم را مانند یک بادکنک در حال تخلیه در هوا معلق نماید نقش براکت در Fixed ثابت نگه داشتن سیلندر در زمان تخلیه بسیار مهم است. براکت هر سیلندر بر اساس طراحی کمپانی سازنده متفاوت است ولی جنس نگهدارنده پشت آن پروفیل می باشدکه بسیار سبک و مقاوم است و حلقه فلزی داخل ریل آن قرار گرفته و با پیچ و مهره به دیوار با به جسم سختی که قابلیت تحمل آن را داشته پیچ میشود. چنانچه دیده شده در سیستم های غیر استاندارد 4 چوب آهنی و به صورت مربعی داخل سیلندر قرار گرفته که غیر استاندارد می باشد.

شیر(FM200(Hfc 227 ea:

شیرهای در سایزهای متفاوت از 1 تا 3 اینچ و بعضی بزرگتر هستند حال بررسی می کنیم که چگونه با تشخیص برند شیر اصالت سیستم را می توان پیدا کرد در دنیا چند کمپانی بزرگ هستند که تولید کننده شیر هستند و به صورت جداگانه بدون سیستم آن را به فروش می رسانند.

کمپانی Rotarex: این شرکت لوکزامبورثی شیر CO2 و FM200 را تولید و به صورتن جداگانه هم به فروش می رساند این نکته بسیار مهم است که اکثر کمپانی ها از شیر تولیدی یا سفارشی سازی شده خود استفاده مکند یعنی برند Kidde را نمی توان با شیر مارک Rotarex پیدا کرد یا برند Gielle شیر ساخت کمپانی خود را دارد اخیرا" دیده شده که با شیر FM200 کمپانی روتارکس اکثر برندهای معروف دنیا که شیر مختص خود را دارن تقلبی سازی می شود.

لیست کمپانی های دارای شیر اختصاصی با برمند خود:

برند Gielle :شیر ساخت کمپانی CPF ایتالیا به سفارش Gielle قابل پیگیری از شرکت از آدرس ایمیل info@gielle.it

این ایمیل به درخواست مکرر مدیر عامل این کمپانی در این صفحه قرار داده شده !

ضمنا برند gielle و bettati در اروپا در یک سطح قرار دارند و حتی قیمت سیستم fm200 جیله از بتاتی گران تر میباشد.

در عکس روبرو نمونه شیر و سیلندر اورجینال gielle قابل مشاهده است

برند Bettati: شیر طراحی و ساخت در شرکت بتاتی به صورت اختصاصی آدرس پیگیری سیستم ایمیل info@bettatiantincendio.it

در عکس زیر نمونه شیرهای fm200 کمپانی بتاتی ایتالیا قابل مشاهده است .

برند Akronex: شیر طراحی و ساخت کمپانیCPF با طراحی اختصاصی کمپانی آکرونکس به صورت 42 بار و همچنین شیر ساخت کمپانی آکرونکس در فشار ۲۵ بار طراحی تقلیدی از شرکت برند TSP

برند Fike: طراحی فوق العاده و اختصاصی شرکت فایک و تولید برای استفاده در این کمپانی به صورت 2 مدل Rapture Disk وPiston Valve

برند thorn: طراحی اختصاصی جهت استفاده در کمپانی خوددر فشار ۲۵ بار

برند Kidde: طراحی اختصاصی جهت استفادهدر فشارهای 25و42 و ۵۳ بار.

در عکسهای زیر ایتدا شیر اورجینال و عکس دوم شیر و سیلندر تقلبی kidde را مشاهده میکنید .

2 عکس اول اصلی میباشد و دو عکس دوم تغلبی

شیر و سیلندر تغلبیkidde :

برند sixe: طراحی اختصاصی لوگوی siex در 4 مدل 25 لاتونی 25 بار پیستونی، 42 بار پیستونی و53 بار پیستونی

برند LpG: طراحی اختصاصی ولی ساخت شرکت CPFایتالیا با برنده حک شده Lp6 در وسط شیر( شرکت Lp6 بعد از پیوستن به Tyco آمریکا فروش تحت برنده Tyco را از 4 سال گذشته دارد و تحت برند Lp6 هیچ محصول جدیدی را به فروش نمی رساند.

تصویر زیر سیستم اورجینال ال پی جی تحت برند تایکو میباشد :

پس هر شیری به درد هر سیلندری نمی‌خورد و نتیجه اینکه شیر مثلا" ساخت کمپانی CPF را روی سیلندر CO2 نمی‌توان قرار دارد.

اخیراً برخی با استفاده از ظرفیت‌های مخازنCNG با پایه ولی به صورت یک تکه و بدون جوش اقدام به نصب شیر FM200 می نمایند. این نکته بسیار مهم است که تحت فشار سیلندر به تنهایی جهت استاندارد بودن سیستم اطفای حریق کافی نیست سایز Deep tube ،استاندارد P ،T-ped مدارک تست پیوست EN و CE یا Tuv و ... اینها بارها و بارها در کشورهای مبداء تست شده و نتیجه آن به وجود آمدن یک سیستم استاندارد است حال ما با اینکه حتی نمیدانیم بر اساس چه روشی باید این تست ها را انجام دهیم چه خروجی باید بگیریم یا چه آلیاژی استفاده کنیم ،داخل سیلندر را با چه چیزی آبکاری کنیم یا اینکه به چه صورت اینها را شارژ تست سالیانه بگیریم. این نکته بسیار مهم است که تست هیدرو استاتیک پاس کردن شرط لازم یک سیستم اطفاء FM200 و سیلندر آن هست ولی شرط کافی نیست! در نتیجه شارژ و استفاده نادرست و استفاده از شیر FM200 و سیلندر غیرتخصصی آن شاهد افت فشار یا افزایش ناگهانی آن ،شکستنِ شیرین گام تخلیه _تخلیه نا خواسته یا ناخواسته و بی علت، نشست مداوم سیستم و عدم توانایی برطرف کردن آن و عدم تخلیه آن در سیستم های غیر استاندارد هستیم.

همواره مراقب به مدارک جعلی ارائه شده باشید سعی کنید این مدارک را از شرکت سازنده به صورت سیستم یا ایمیل شده بگیرید.

عکس روبرو یک نمونه مخزن CNG به روز شده جهت fm200 ولی سیلندر کوچک نهایتا 30 لیتری شیر سایز 2 اینچ روی آن کار شده یعنی به جای تخلیه در 10 ثانیه اگر هم تخلیه ای صورت گیرد در کمتر از 5 ثانیه با وجود شیر 2 اینچی تخلیه میشود که بسیار خطرناک است . سایز شیر جهت یک سیلندر زیر 40 لیتری نهایتا 1 اینچ میباشد.

ضمنا سیلندر یک تکه و بدون جوش پایه ایستا ندارد این سیلندرها به دلیل ساخت داخل جهت مخزن سی ان جی خود ایستا نیستند و به صورت افقی در انتهای خودرو ها قرار میگیرند در صورتیکه سیلندرهای fm200 با پرس بالای 200 تن تولید شده و کفی مقعر و خود ایستا و بدون نیاز به پایه جوش داده شده میباشند .

گیج فشار شیر سیستم FM200(Hfc227ea)

این فشارسنج (گیج) نشان دهنده فشار داخل سیلندر می باشد. توجه داشته باشید معمولا کمپانی های سازنده سیستم برند تجاری خود را در داخل گیج فشار نمایش می دهند. یکی از سازندگان معروف این گیج ها شرکت Wika آلمان می باشد. توجه کنید هدف بودن گیج با برند Wika ملاک نیست مثلاً داخل گیج سیستم اطفاء حریق بتاتی لوگوی بتاتی به خوبی قابل مشاهده است و همچنین کالیبره شدن این گیج توسط شرکت سازنده اهمیت بسیاری دارد چرا که حد قرمز رنگ آن جهت نمایش افت فشار روی سیستم اعلام حریق می باشد. پس گیج 100 بار معمولی جهت یک سیستم اطفاء حریق FM200 به تنهایی کافی نیست باید از گیج کالیبره شده که کمپانی سازنده تنظیمات لازم را روی آن انجام داده استفاده نمود.

و همچنین برخی از این گیج‌ها دارای استاندارداز قبیل ULو VDS این می باشد که در داخل آنها چاپ گردیده است.

عکس زیر نمونه دو عدد گیج 100 و 400 بار wika سفارشی سازی شده برای کمپانی bettati ایتالیا میباشد .

انواع گازهای Hfc 227ea و برند تجاری FM200 :

گاز Hfc227ea در اواخر دهه ۹۰ میلادی و توسط کمپانی Dupont آمریکا ثبت گردید که شرکت Dupont نام تجاری این محصول را FM200 گذاشت و در ابتدا با شرکت به نام و معتبر Fike قراردادی امضا نمود که همچنان این قرارداد جاری می باشد. پس در ابتدا کمپانی Fike برند FM200 را در تمامی جهان معرفی کرد سپس بقیه کمپانی ها هم به این گاز روی آوردند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی شرکت Dupont آمریکا برند FM200 را به کمپانی زیرمجموعه chemours واگذار نمود و از سال ۲۰۱۶ هیچ گازی تحت برند Dupont وجود خارجی نداشته و به فروش نمی‌رسد . چنانکه کمپانی chemours هم از شرکت Dupont جدا شده و اکنون به صورت مستقل کار می‌کند- حال چگونه است که برخی شرکت‌ها بعد از گذشت چند سال همچنان مدعی فروش گاز با برند Dupont هستند!!

بعد از شرکت chemours 2 کمپانی دیگر به نامهای Waysmosو Luck Alexandra در چین و درسنگاپور موفق به تولید این محصول و اخذ استاندارد Ulو Fm شدند.

کما اینکه در لابراتور محصولات فوق شباهت بسیار زیادی با هم دارند و در موردWaysmos نمونه Crmو Patentگاز با chemours کاملا مشابه می باشد.

اما تفاوت اصلی این کارها در کجاست؟

چرا قیمت گاز Hfc 227ea در برند ها و کیفیت های مختلف با هم فرق دارد؟

جواب اینجاست خلوص و گرید متفاوت

شاید جالب باشد بدانید 4 نمونه گاز Hfc 227ea) FM200)را در لابراتوری بررسی کردیم و نتیجه جالبی حاصل شد .در نمونهWaysmos و chemours نتیجه در دمای ۵۰ درجه یعنی نقطه انجماد گازکه تمام ناخالصی‌های خود را نشان می‌دهد به صورت یکسان 99/9999 حاصل شد یعنی گرید ۴ از رقم اعشار.

ولی یک نمونه گاز چینی با برند تجاری R227 نتیجه 99/9 حاصل گردید یعنی گرید 1 و یک نمونه گاز متفرقه نتیجه ای99/86 حاصل شد.

این تفاوت در چیست؟! در 2 نمونه آخری الباقی رقم اعشار گاز R22 یا همان CFC یا گاز یخچال بود ولی لابراتور همه را گاز Hfc 227ea)FM200) معرفی می‌کند. ولی جالب است بدانید همچنین خلوص در موارد شیمیایی در قیمت خرید آن چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد تفاوت دارد.

بیاید با یک مثال توضیح دهید قیمت گاز اکسیژن جهت شارژ برای یک واحد سیلندر صنعتی بدون خلوص بالا بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان می باشد. ولی همین اکسیژن اگر برای خلوص پزشکی و بیمارستانی باشد با گرید ۵ یعنی 99/9999 چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می باشد. حال تفاوت گازهای Hfc 227ea را متوجه می‌شویم صرف داشتن استاندارد ul مهم نیست هر دو استاندارد Fm وUl را با هم نیاز داریم.

وقتی در مورد بی خطر بودن گاز FM200 یا Hfc 227ea صحبت می‌کنیم یا استاندارد در مورد آن صحبت می‌کنند منظور گاز Hfc 227ea با خلوص 99/9999 و گواهینامه ul و fm می باشد .خطرات ناشی از استفاده از گازهای متفرقه نامعلوم می باشد، در بسیاری از پروژه ها متاسفانه دیده می‌شود از گازهای تقلبی به جای FM200 استفاده شده مثل گازهای کلر، هالون ها از انواع مختلف، گاز (CFC، (R401 و (R22) تمامی این گازها خاصیت سرد کننده و بعضی خاموش کننده دارد ولی قیمت آن ها10/1 یک دهم گاز و وضعیت تاثیر آن بر بدن انسان، محیط زیست و همچنین تجهیزات داخل اتاق خطرناک و جبران ناپذیر است.

تاثیر گاز کلر CHbr5 و CHbr4 و (CFC (R401 و (R22) و هالون ها بر بدن انسان :

  1. 1- با جذب به داخل پوست باعث سرطان پوست، سرطان مثانه، سرطان سینه، سرطان ریه.
  2. 2- آسم شدید و بیماری های تنفسی
  3. 3- تاثیر بر بینایی انسان
  4. 4- خشکی پوست و مو

استفاده از کلر به عنوان سلاح شیمیایی در جنگ تحمیلی به عنوان عامل خفه کننده(Chocking Ayents) در غلظت‌های زیر1 ppm علائم خفیف بین ۱ تا ۵ ppm منجر به تحریک متوسط غشاهای مخاطی و غلظت بیش از ۳۰ ppmباعث تنگی نفس، تهوع، سردرد شدید و مرگ می باشد.!

به هنگام خرید سیستم اطفاء حریقFM200 یا Hfc227ea نکات زیر توسط کارفرما بررسی گردد.

1- برگ سبز گمرکی با قابلیت پیگیری از سایت گمرک با تاریخ معتبر -چنانکه دیده شده است از یک برگ سند جهت چندین پروژه استفاده شده و در آن دستکاری گردیده لذا کارفرمایان محترم و گمرک راحتما" داخل سایت گمرگ به صورت آنلاین استعلام نمایند. و تاریخ آن نباید بیش از 1 سال قبل باشد.

2- تست ریپورت معتبر یاcoi یا Certificate of inpectian گاز خاموش کننده دارای استاندارد اجباری گمرک می باشد و لذا بدون coi و استاندارد و تست از لابراتور معتبر تحت استاندارد (17025) ISOمبداء نمی توان آن را ترخیص نمود پس حتما" باید coi معتبر چک شود

3- استانداردUl و Fm از سایت مبدا Ulو Fm -کارفرمایان به برگه ارائه شده و بسنده نکنند و به صورت آنلاین از سایت استعلام نمایند .
کما اینکه استاندارد UlوFm کمپانی Dupont دیگر بر روی سایت قرار ندارد و Expireگردیده است!

4- تست و نمونه برداری گاز Hfc 227ea توسط مراجع استاندارد و ارسال به لابراتورهای معتبر برای تست در دمای ۵۰ درجه و گرفتن گرید گاز و جداسازی آب از آن

کارفرمایان عزیز توجه داشته باشند که گازی تحت عنوان گاز ایتالیایی یا اسپانیایی یا آلمانی و یا.... وجود خارجی ندارد برندهای ذکر شده تنها تولید کنندگان گاز Hfc 227ea در دنیا با ul وfm هستند.

همچنین مخزن گاز FM200 با عنوان گاز Dupont یا chemours وجود خارجی ندارد چون این کمپانی گاز خود را فقط به صورت پکیج به شرکت های تولید کننده سیستم اطفاء حریق (FM200(Hfc 227ea می فروشند که به صورت سیستم ارائه گردد.

گاها" تنها از این سیستم ها هنگام بازیافت و دور ریز سیستم به خاطر قدیمی شدن می توان گاز با برند قدیمی Dupont یا برند جدید chemours را استخراج کرد که تقریباً نایاب است .و با توجه به کمبود این گاز در بازار سیستم ذخیره قدیمی انبار و موجودی از گذشته نیز یک فریب بیزینسی بیش نمی باشد.

نمونه مخزن اصلی گاز fm200


نمونه مخزن گازهای متفرقه hfc227ea

نمونه سیلندر تغلبی پر شده با پودر به جای گاز fm200

چرا باید جهت شارژ سیستم FM200(Hfc 227ea) از ماشین شارژ و تجهیزات استاندارد مربوط به آن استفاده کرد؟!

ابتدا باید ذکر کنیم شارژ سیستم FM200 با دست و به وسیله ازت هم امکان پذیر می باشد ولی در هنگام شارژ اگر از ماشین و تجهیزات استفاده نشود اولا" بسیار خطرناک است و اگر به هر دلیلی تبدیل غیر استاندارد به صورت شلنگ های بلند یا دسته فلزی غیر استاندارد شارژ یک لحظه بشکند باعث در رفتن سیلندر و تخلیه گاز یا انفجار دراثر افزایش فشار بالا می شود.

علت مهم دوم این است که در شارژ غیر استاندارد با ازت با گاز FM200 به درستی با ازتMix مخلوط نمی شود و همین باعث افت فشار بعد از شارژ یا افزایش فشار میشود.

N2یا ازت نقش فشار تعادل گاز در سیلندر را دارد که فشار سیلندر را تنظیم می نماید. ماشین شارژ روی خود گیج فشار و فیلتر مهمی دارد که اگر داخل مخزن گاز براده های آهن وجود داشته باشد در هنگام شارژ آنها را فیلتر می کند- اگر این براده ها هنگام شارژ فیلتر نشود بعد از تخلیه و در زمان آن مانند یک ترکش عمل کرد و به داخل بدن انسان می رود.

قسمت بعدی مهم پمپ وکیوم در دستگاه شارژر می باشد که قبل از شارژ سیلندر وکیوم می نماید با ایجاد خلاء و فشار منفی تمامی سیلندر و داخل آن را اگر رطوبتی داخل آن باشد خشک می‌کند.

ضمناً فیلتر دوم دستگاه (فیلتر درایر) باعث می‌شود هوای وارد شده به دستگاه و سیلندر را آن از رطوبت جدا شده و هوای کاملا خشک هنگام مکش و دمش داخل سیلندر برود و جلوی رطوبت محیط را که به هنگام شارژ غیراستاندارد حدود 20 درصد داخل سیلندر می رود را می گیرد.

ضمناً استفاده از کمپرسورهای هوای خشک اسکرو در زمان شارژ با ماشین با فیلتر درایر واکچوتور برقی الزامی می باشد. قسمت بعدی دستگاهmix ture Nitrogenمی باشد . وظیفه این دستگاه cylinder shaking تکان دادن سیلندر بعد از شارژ برای ترکیب و مخلوط شدن صحیح (N2) ازت و FM200 می باشد که پس از شارژ از افت فشار و همچنین افزایش ناگهانی آن جلوگیری می کند.

دمای شارژ و جدول آن بر اساس جدول هر کمپانی سازنده دمای محیط شارژ باید بر اساس جدول با فشار مناسبی تنظیم شود.

افراد بی تخصص در زمستان و تابستان سیلندر را ۴۲ بار شارژ می کنند که این اشتباه است شارژ سیلندر بر اساس جدول در دمای مختلف متفاوت می باشد چرا که ممکن است سیلندر در فشار 40 بار یا 36 بار شارژ شده باشد ولی در محیط پروژه گیج روی ۴۲ بارفیکس شود. پس لزوما" در کارگاه ۴۲ بار سیلندر تحویل مشتری دادن کار درستی نیست مهم در محیط پر شده بر اساس جدول می باشد.

نتیجه اینکه به صورت استاندارد و با در نظر گرفتن شرایط و مشخصات دستگاه شارژ اتوماتیک شارژ باید حتما با ماشین انجام گردد.

این نکته را در نظر بگیرید شارژ بدون دستگاه شارژ خطرناک و غیر استاندارد می باشد.

لزوم ارائه خدمات پس از فروش مناسب :
نمایندگی داشتن تنها برای فروش محصول نمی باشد. متاسفـانه در کشور در سیستم اطفاء FM200(Hfc227ea) داشتن نمایندگی کافی نیست چنانکه مشاهده می کنید بسیاری از شرکت ها بعد از تخلیه سیلندر و در هنگام رفع ایراد مجبور به outsoarce آن می‌شود. نماینده انحصاری باید تمامی قطعات محصول را به صورت انبار Stock داشته باشد که در موقع نیاز به تواند سرویس را ارائه کند.

سرویس به موقع سیلندر به صورت تخصصی در ایران متاسفانه به درستی انجام نمی‌پذیرد بعضا" شرکتها تنها سیستم را وارد کرده و پس از فروش در صورت خرابی هیچچگونه علم و تخصصی برای تهیه یا شارژ مجدد مجدد آن ندارند.

در هنگام خرید دقت کنید ،تنها نمایندگی را قبول کنید که قراردادExclusive با تاریخ معتبر داشته و در اتاق بازرگانی و کنسولگری ایران در کشور مبدا ثبت شده باشد. نمایندگی از کشور ثالث یا شرکت ثالث خارجی مورد قبول نمی باشد. کمااینکه در حال حاضر شاهد هزینه های سربار بسیاری برای سازمانها و ارگانهای دولتی به جهت خرید سیستم ناکارآمد و عدم اطلاعات صحیح هستیم.

سیستم اطفاء حریقFM200 از کجا بخریم ؟

از شرکت‌های معتبر و باسابقه با حداقل ۱۰۰ پروژه مرتبط و همچنین نمایندگی قابل استعلام از خارج کشور .

به مدارک بسنده نکنید، ایمیل بزنید، تماس بگیرید، شرکت‌های خارجی نسبت به برند خود حساس هستند و حتی شرکت‌های آمریکایی جواب ایمیل و تلفن و سوال شما را خواهند داد پس بدون تعارف استعلام کنید این را در نظر بگیرید شما برای دیتا سنتر و یا اتاق خود هزینه هنگفتی کرده اید به یاد داشته باشید سیستم اطفاء حریق گازی( FM200(Hfc 227ea به شرط اصل بودن ضامن ایمنی شما می باشد پس هنگام خرید فاکتور قیمت آخرین چیزی باشد که مد نظر میگیرید.

امید که آگهی شما با خواندن این صفحه بالا رفته و کمک به انتخاب درست شما کارفرمایان عزیز در تشخیص اصالت یک سیستمFM200 اورجینال را کرده باشیم.

در فیلمهای زیر یک نمونه حادثه تحت کنترل با ماشین شارژ در کارگاه مجهز را مشاهده میکنید و همچنین فیلم شارژ اصولی سیستم fm200 و مراحل آنرا در کمپانی tyco آمریکا .

دانلود کاتالوگ

نامه تاییدیه پژوهشگاه صنعت نفت جهت گاز fm200 و novec1230(fk-5-1-12)