کابل اِل اِچ دی (LHD) یا (linear heat detection wire) چیست ؟

واترمیست چیست ؟
February 14, 2015
مجله بین المللی اعلام اطفا حریق دسامبر 2014 (International firefighting Magazine)
February 14, 2015

کابل اِل اِچ دی (LHD) یا (linear heat detection wire) چیست ؟

دتکتورهای خطی به دلیل ساختار رشته­ای و طویل به این نام خوانده می­شوند. چنین ساختاری استفاده از آن­ها را در مکانهایی با محدودیت ارتفاع مواجه هستند و یا طول مسیر تحت حفاظت بیش از حد معمول باشد مانند  کناره­ها و حاشیه­های سقف­های کاذب و مسیر عبوری کابلهای انتقال قدرت و فشار قوی برق و در برخی موارد استفاده در کابین های نمایشی و داشبوردها و گالری های اجناس قیمتی و قدیمی به نحوی که از نظرها پنهان بماند امکان پذیر می­سازد. هم­چنین از کاربرد آن­ها را در اماکن باز و وسیع مانند کارخانجات، محوطه­های صنعتی، خطوط انتقال سیال، تونل­ها، انبارهای بزرگ سرپوشیده یا باز، ایستگاه­های قطار، مترو، نیروگاه­ها (جهت حفاظت از ترانس­های برق) و نظایر آن میسر می­سازد. انبساط مایع و یا گاز تحت تاثیر گرما در داخل لوله­ای بلند و یا استفاده از چندین فلز زودگداز در طول مسیر دتکتور خطی و یا تغییر مقاومت یک زوج سیم در اثر گرما، همگی می­توانند عوامل محرک و فعال کننده­ی این سیستم کشف حریق باشند.

این نوع دتکتور جهت مکان­هایی طراحی گردیده است که عبور انسان دشوار، غیر ممکن و یا حادثه خیز می­باشد و یا امکان نصب مابقی دتکتورها وجود ندارد و یا بهدلیل تعدد استفاده از دتکتورها به منظور اجرای سطح پوشش کامل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد.. در طول مسیر حفاظت وجود یک نقطه­ی داغ (OverHeating) در روی کابل که می تواند با تماس مستقیم شعله و یا افزایش دماس سطح به سطح که همان انتقال حرارت به شیوه رسانایی (Conduction)و یا انتقال حرارت توسط سیال واسط مانند هوا و یا آب و روغن که همان انتقال حرارت همرفت(Convention) و در نوع پیشرفته آن انتقال حرارت به شیوه تابش(Radiation) که توانایی کشف حریق با وجود موانع فیزیکی را نیز میسر می سازد، باعث عملکرد دتکتور می­گردد. این نوع دتکتور به دلیل خطای بسیار پایین در کشف حریق بهترین گزینه انتخابی در مکان­هائی با ریسک بالا می­باشد.

 

دتکتور خطی از دو قسمت تشکیل شده است:

الف: کابل اصلی که به عنوان حسگر عمل می­نماید.

ب: سیستم اندازه­گیری دیجیتال که به عنوان سیستم اندازه­گیری و اعلام می­باشد.

مقاومت مجموع سیم و مقاومت انتهای خط و با در نظر داشتن طول مسیر مقدار مشخصی است. در صورت بروز حریق در نقطه­ای فرضی، با از ­دست رفتن خاصیت عایق پلیمر حساس به افزایش گرما، در نقطه مورد نظر از سنسور تغییر مقاومتی رخ می­دهد که در نتیجه آن مقاومت کل مدار مورد نظر تغییر می­کند. نقطه یا مرز حریق بر اساس فاصله و کاهش مقاومت که نسبتی مستقیم با هم دارند مشخص می­شوند. دتکتورهای حرارتی خطی با توجه به نوع، طول، قطر و مقاومت سیم و هم­چنین جنس پوشش­ها و غلاف­ها در دماهای مختلفی از 58 تا 260 درجه­ی سانتی­گراد عمل می­کنند و برای متصل نمودن چند حلقه از آن­ها از ترمینال و پوشش­های عایقی مناسب ضد حریق استفاده می­کنند

ویژگی های کابل LHD

 کابل تشکیل شده است از یک مفتول مسی در وسط، عایق نیمه هادی به دور آن، مس قلع اندود یافته شده و یک لایه­ی عایق(کاور)، که لایه­ی دوم یک دی­الکتریک، لایه­ی سوم یک لایه­ی بافته شده از مس و قلع ولایه­ی چهارم عایق PVC می­باشد. مقدار مقاومت (قدرت دی­الکتریک) بین لایه­ی مسی و لایه­ی بافته شده، نسبت عکس با دمای محیط دارد.

با توجه به نوع کنترل پنل مرکزی سیستم کشف و اعلام حریق که از نوع متعارف، آدرس پدیر و یا هوشمند باشد می­توان خروجی های مناسب و دقیقی برای کاربردهای متنوع و مختلف از این نوع سنسور را انتظار داشت.

کابل LHD به طور کامل بر روی محور مورد انتظار (مثل کابل­ها) پهن یا با  فاصله­ی مجاز نصب می­شود. از این سیستم نیز می­توان به عنوان پایش دائمی (Condition Monitoring) محیط نصب استفاده نمود و محل نصب را دائما از نظر دما و شرایط غیر عادی چک کرد.

دتکتور دیجیتال LHD :

در دتکتورهای دیجیتال برنامه­های پیشرفته­تری وجود دارد. در این نوع جدید دتکتور، در ساختمان داخلی کابل به جای موارد قبلی از فیبر نوری استفاده شده است که طول کابل تا 5 کیلومتر افزایش می­یابد. هنگامی که در یک نقطه در طول کابل، درجه حرارت بیشتر از محل­های دیگر شود، نور ارسال شده در آن نقطه از کابل شکسته شده و برگشت پیدا می­کند. در این حالت دتکتور از زمان رفت و برگشت جهت پیش­بینی محل حریق استفاده می­کند. دقت این نوع سیستم در حد چند سانتی­متر اختلاف می­باشد.

 

 

  نویسنده : مهیار مشایخی – مدیر عامل شرکت کارا ارتباطات هوشمند آسیا

استفاده از مطالب فوق فقط با ذکر منبع و نام نویسنده و لینک سایت مجاز می باشد و در غیر این صورت شرعاً حرام و پیگرد قانونی دارد .

 

دپارتمان اعلام و اطفا شرکت کارا ارتباطات هوشمند
دپارتمان اعلام و اطفا شرکت کارا ارتباطات هوشمند
کارا ارتباطات هوشمند (کارافایر) با تکیه به تجربه نیروهای خود در زمینه نصب و راه اندازی سیستم های اعلام و اطفاء جریق و همچنین تامین تجهیزات استاندارد و توزیع مطالب علمی اعلام و اطفاء حریق به فعالیت می پردازد.جهت مشاوره با 26700421-021 تماس بگیرید.

پاسخی بگذارید